Mnohí projektoví manažéri, ako aj sponzori, mi dajú za pravdu, že projekty DWH a všetko súvisiace s dátami je prvom rade drahé. Často sa stáva, že tieto projekty sú aj veľkými sklamaniami.
Premietala som si pred očami situácie, kde som pracovala s DWH, dátami, časy keď som zakladala zmenu v riadení spoločnosti zavedením samostatného BI (business intelligence) tímu, alebo keď sa definovali reporty (čo sa dialo v každom projekte).
Všetky prípady mali jedno spoločné:
BIZNIS NEVIE ZADEFINOVAŤ REPORT TAK, ABY HO IT ZODPOVEDNE PRIPRAVILO.
Prvý klasický scenár:
- Biznis povie, aké dáta chce v reporte.
- Dátový analytik začne pátrať po dátach.
- Zadá nejaké zadanie na IT tím, s presvedčením, že sa trafil do predstáv biznisu.
- IT tím vygeneruje report.
- Zistíme, že neexistuje jedno miesto pravdy (single truth).
Koniec koncov, nie náhodou vznikli vtipy na to, že neverím žiadnej štatistike/ reportu, ktorý si nesfalšujem sám.
Iný, ale stále klasický scenár:
Manažérom chýbajú prehľady, a pri výbere systému ich upútajú práve krásne reporty. Aj tí skúsení harcovníci sa nechajú uniesť týmito predstavami.
Problém nastane, keď sa nevyhodnotia dopady zberania dát. V priebehu sa zistí, že vstupy každý zamestnanec zadáva svojvoľne, chýba kvalita údajov, a reporty strácajú vypovedaciu schopnosť… resp. sú zbytočné.
Aj tu vznikol vtip (dovolím si po anglicky): shit in – shit out.
Scenár s APELYON prístupom:
Práve tieto a podobné situácie nás inšpirovali k tvorbe Biznis konzole.
Tento produkt vieme doručiť aj technicky pre jednoduché prípady vďaka PowerBI, ale naša hlavná pridaná hodnota je v postupe tvorby.
Počas mapovania firemných interakcií máme príležitosť pochopiť, ako sa práca vo firme vykonáva a v akom kontexte dáta vznikajú.
Tento pohľad nám umožňuje rozumieť toku práce a významu dát.
Vďaka tomu sme schopní úderne navrhnúť biznis konzolu, t.j. report, ktorý je:
- jednoznačný,
- pravdivý,
- osadený do kontextu.
Zároveň navrhujeme nápravy v procese, aby sme zabezpečili:
- motiváciu pre správne vypĺňanie údajov,
- automatizáciu niektorých údajov,
- validáciu (výmenu poličiek s voľným textom za zmysluplný výber z možností),
- úpravy systému, pre zabezpečenie, že systém podporuje biznis proces.
Dúfam, že tento príspevok vás inšpiroval, ako pristúpiť inak k tvorbe reportov.