Skip to content

Report, v ktorom je pravda. Ako na to?

  • by

Premietala som si pred očami situácie, kde som pracovala s DWH, dátami, časy keď som zakladala zmenu v riadení spoločnosti zavedením samostatného BI (business intelligence) tímu, alebo keď sa definovali reporty (čo sa dialo v každom projekte).

Všetky prípady mali jedno spoločné:

Prvý klasický scenár:

  • Biznis povie, aké dáta chce v reporte.
  • Dátový analytik začne pátrať po dátach.
  • Zadá nejaké zadanie na IT tím, s presvedčením, že sa trafil do predstáv biznisu.
  • IT tím vygeneruje report.
  • Zistíme, že neexistuje jedno miesto pravdy (single truth).

Koniec koncov, nie náhodou vznikli vtipy na to, že neverím žiadnej štatistike/ reportu, ktorý si nesfalšujem sám.

Iný, ale stále klasický scenár:

Manažérom chýbajú prehľady, a pri výbere systému ich upútajú práve krásne reporty. Aj tí skúsení harcovníci sa nechajú uniesť týmito predstavami.

Problém nastane, keď sa nevyhodnotia dopady zberania dát. V priebehu sa zistí, že vstupy každý zamestnanec zadáva svojvoľne, chýba kvalita údajov, a reporty strácajú vypovedaciu schopnosť… resp. sú zbytočné.

Aj tu vznikol vtip (dovolím si po anglicky): shit in – shit out.

Scenár s APELYON prístupom:

Práve tieto a podobné situácie nás inšpirovali k tvorbe Biznis konzole.

Tento produkt vieme doručiť aj technicky pre jednoduché prípady vďaka PowerBI, ale naša hlavná pridaná hodnota je v postupe tvorby.

Počas mapovania firemných interakcií máme príležitosť pochopiť, ako sa práca vo firme vykonáva a v akom kontexte dáta vznikajú.

Tento pohľad nám umožňuje rozumieť toku práce významu dát.

Vďaka tomu sme schopní úderne navrhnúť biznis konzolu, t.j. report, ktorý je:

  • jednoznačný,
  • pravdivý,
  • osadený do kontextu.

Zároveň navrhujeme nápravy v procese, aby sme zabezpečili:

  • motiváciu pre správne vypĺňanie údajov,
  • automatizáciu niektorých údajov,
  • validáciu (výmenu poličiek s voľným textom za zmysluplný výber z možností),
  • úpravy systému, pre zabezpečenie, že systém podporuje biznis proces.

Dúfam, že tento príspevok vás inšpiroval, ako pristúpiť inak k tvorbe reportov.